PETER SCHOUTSEN
WERKEN


Escape
Bloemenploeg
Koets
Vaas
Schaats
Bottle
Kaptafel
Welkom
Plooivormen
Vouwmodel
Vouwmodellen
Gezicht
Portretten
Lichamen
Zonder Titel
Leegte
Perspectief
Lijn
Slingerman
Symbiose
Diamand en Vaas
Fuga
Triomf

Peter Schoutsen heeft zijn opleiding gehad aan de Sint Joost Academie te Breda waar hij begon op de afdeling Grafische Vormgeving en halverwege zijn studie overstapte naar Plastische Vormgeving. Deze overgang van twee- naar drie-dimensionaal werken is een belangrijk thema in zijn werk gebleven en werd het eerst zichtbaar in vouwmodellen van bladen grafiek. Later bouwde hij zijn beelden op uit platte vlakken die hij in een hoek op of aan elkaar zette.
Steeds is er sprake van een spel met de voor- en achterkant en de binnen en buitenkant van het beeld. Zo is het beeld 'Symbiose' uit 1987 een combinatie van een dichte en een open langwerpige vorm die onder een flauwe hoek aan elkaar bevestigd zijn met een soort houten krammen die de indruk van een grove stiknaad wekken. De basis van het beeld is een ring waar de opstaande dubbelvorm weer met krammen aan vast gezet is. Om het beeld heen lopend, verandert het voortdurend van uiterlijk.
Het beeld 'Diamand en Vaas' bestaat uit twee onder een hoek tegen elkaar geplaatste houten platen waarin een diamant- en een vaasvorm zijn uitgespaard. 'Diamanten en vazen zijn waardevolle objecten die iedereen wel zou willen bezitten, maar ze zijn er niet. Je moet je fantasie gebruiken om het in te vullen', aldus Schoutsen. De contrasterene vormen - hoekig en rond - zijn zo afgebeeld dat ze visueel toch gelijkend zijn.
Peter Schoutsen beschouwt kenmerkende details van vormgeving als tekens van een bepaalde tijd of cultuur. Een voorbeeld van zo'n detail is een koppelstuk aan een stoel waardoor rijen te maken zijn. Dit detail is los van zijn context onbegrijpelijk, maar kenmerkt de tijd waarin de stoel gemaakt is. Zo ook de rondingen in de vorm van de eerste auto's. Deze vorm wordt steeds meer gestroomlijnd naarmate de tijd verstrijkt. Het is eigenlijk het principe van vormgeving dat Schoutsen door middel van 'detailtekens' in zijn werk onderzoekt. Zijn interesse gaat voornamelijk uit naar details van machinaal gemaakte voorwerpen. Zijn beelden zien er soms uit als een machinaal geperste vorm van kunststof maar zijn in werkelijkheid opgebouwd uit hout en vervolgens beschilderd. Een voorbeeld hiervan is het beeld 'U' uit 1988. Ook hier wordt weer de centrale vraag gesteld: hoe wordt tweedimensionaal driedimensionaal?

Selma Klein Essink
Uit de catalogus: BETEKENIS
MART.SPRUIJT BV. AMSTERDAM september 1988





FIKTION FUNKTION

Peter Schoutsen ist ein Künstler, der Extreme miteinander verbindet oder konfrontiert.
In erster Linie analysiert er industrielle Produkte, indem er sie von ihrer driedimensionalen Wirklichkeit in die ebene Fläche übersetzt, dem Blatt Papier.
So gestaltete er 1988/89 eine Reihe Skulpturen als Faltmodelle. Shilhouetten von alltäglichen Gebrauchsgegenständen formt er zu neuen Bildern. Zuerst ütragen auf eine flache Platte wird im nächsten Schritt die dritte Dimension wieder durch Biegen, Knicken oder Herausdrücken hinzugefügt (ESCAPE-1988).
Die Silhouetten gebrauchte er 1990 für die Reihe "Symbolschilder". Diese zweidimensionalen Bilder hängen in einer Berufsschule in Den Bosch. Sie zeigen schwarze Zeichen auf einem gelben feld, das schwarz umrandet ist. Sie lassen sich nicht erraten, ihre Mehrdeutigkeit und ihre elementaren Formen rufen Assoziationen zu den in der Schule benutzten Gegenständen hervor.
Laschen und Aussparungen, die an einem alltäglichen Gebrauchsgegenstand vorhanden sind, bilden in dem Werk von Peter Schoutsen eine "funktionelle Ornamentik".
...

Gisèle Gantois
Von der Katalog: Drie Ausstellungen im Rahmen des Projektes NL in NRW im Kreis Siegen-Wittgenstein 1996
(Übersetzt aus dem Niederländischen von Martine Graw-Mestdagh)